رونمایی از روستا کالا در سومین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر

رونمایی از روستا کالا در سومین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر

نمایشگاه و فروشگاه محصولات روستاییان و عشایر ایران موسوم به روستا کالا در سومین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر ایران با حضور مسئولان کشور، به صورت رسمی رونمایی و فعالیت خود را آغاز کرد.

 

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، نمایشگاه و فروشگاه محصولات روستاییان و عشایر ایران موسوم به روستا کالا با حضور تعدادی از مسئولان کشوری و لشکری از جمله معاون اول رئیس جمهور، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور، استانداران تهران، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، مازندران و تعدادی از نمایندگان مجلس، به صورت رسمی رونمایی و فعالیت خود را آغاز نمود.

 

مراسم رونمایی از روستاکالا به صورت زنده از برخی شبکه‌های رسانه ملی از جمله شبکه‌ ایران کالا، شبکه خبر، شبکه سه و رادیو سراسری پخش شد.

 

 

*** روستا کالا منافع روستاییان و عشایر را تامین خواهد کرد

 

در مراسم رونمایی از روستا کالا، آقای دکتر رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، در پاسخ به این سوال که نمایشگاه و فروشگاه محصولات روستاییان و عشایر ایران موسوم به روستا کالا، چه کمکی می‌تواند به روستاییان و عشایر کشور بکند، گفت:

محصولات کشاورزی از روستاییان به یک چهارم قیمت خریداری می‌شود و سود اصلی نصیب واسطه‌گران می‌شود. به عنوان مثال صیفی‌جاتی که در تهران کیلویی ۲۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد، از کشاورزان کیلویی ۳۰۰ تومان خریداری می‌شود.

رضوی ادامه داد: در چنین وضعیتی، روی آوردن به استارت‌آپ‌ها و راه‌اندازی آنها مانند روستا کالا ، باعث می‌شود که خرید بهتر و گرانتری از تولیدکننده صورت بگیرد و همچنین سریعتر و ارزانتر به دست مصرف‌کنندگان برسد.

وی در ادامه اضافه کرد: در روستایی واقع در بوشهر، جوانان روستایی شیوه‌ای بکار بردند که ماهی تازه را در کمتر از ۷ ساعت بدست مصرف کننده می‌رسانند و عزیزان ما در روستا کالا دقیقا در همین زمینه بسترسازی کرده‌اند.

 

*** روستا کالا تکمیل کننده خبرگزاری روستا

 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، در پایان اظهار داشت: روستا کالا اقدام بسیار ارزشمندی است که همچون طراحی و راه‌اندازی خبرگزاری روستا، می‌تواند کمک بسیار قابل توجهی به خصوص در حوزه ارتقای تولید و اشتغال، به روستاییان و عشایر عزیز کشور بکند.

 

 

*** روستاکالا دست واسطه‌ها را کوتاه و سود اصلی را نصیب روستاییان خواهد کرد

 

رضوی در ادامه تصریح کرد: روستا کالا در واقع دست واسطه‌ها را کوتاه خواهد کرد و سود اصلی را نصیب روستاییان و عشایر خواهد کرد و از طرف دیگر مشکل تبلیغات و بازاریابی را که بسیاری از روستاییان در خصوص فروش محصولات و کالاهای خود با آن مشکل دارند، رفع خواهد کرد.

 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری درپایان خطاب به روستاییان و عشایر، تاکید کرد:

با توجه به فوائد روستا کالا ، بنده همین‌جا از کلیه روستاییان و عشایر کشور دعوت می‌کنم با حمایت و استفاده از این مجموعه در راستای ارتقای روستاها و همچنین کسب و کار خود، قدم برداشته و نهایت استفاده را از این فرصت داشته باشند.

 

 

*** استاندار مازندران: روستا کالا دریچه جدیدی به روی روستاییان باز خواهد کرد

 

در ادامه این مراسم، مهندس محمد اسلامی استاندار مازندران نیز با استقبال و تاکید بر نیاز جامعه روستایی و عشایری کشور به سامانه‌ای مثل روستا کالا، گفت:

نیمی از جمعیت مازندران در روستاها هستند و روستاییان بیش از ۶٫۵ میلیون تن محصولات باغی و کشاورزی و دامی و آبزی تولید می‌کنند.

از طرف دیگر، در روستاها فرصت‌های گردشگری و بوم‌گردی وجود دارد و در سال‌های گذشته این فکر نهادینه و تولیدات محلی و صنایع دستی و چوبی دوباره احیا شده است  و در نوروز نیز در همه روستاها بازارچه‌هایی برای ارائه صنایع دستی و محصولات دایر خواهد شد.

با توجه به این شرایط در استان مازندران، سامانه‌ای مثل روستا کالا می‌تواند یک فرصت کم‌نظیر را برای روستاییان فراهم و دریچه جدیدی را به روی آنها باز کند تا ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل خود را به مرحله نمایش و اجرا بگذارند و با ارائه محصولات و تولیدات خود، کسب درآمد کنند.

 

*** روستا کالا ، ارتقای معیشت روستاییان و عشایر را به همراه خواهد داشت

 

استاندار مازندران در ادامه توضیح داد:

روستاهای مازندران به لحاظ نرخ نفوذ اینترنت رتبه اول را در کشور دارد و ارائه این سایت و سامانه که درواقع نمایشگاه و فروشگاه محصولات روستاییان و عشایر کشور می‌باشد و به اهتمام دکتر رضوی و مجریان خبرگزاری روستا، در دولت دوازدهم راه‌اندازی شده است، فرصت جدیدی برای روستاییان و عشایر ما خواهد بود و در صورت حمایت و استفاده درست، ارتقای معیشت و اقتصاد روستاییان را به همراه خواهد داشت.

 

 

*** استاندار آذربایجان شرقی: روستا کالا باعث می‌شود ارزش افزوده به جیب تولید کننده برود.

مجید خدابخش استاندار آذربایجان شرقی نیز در ادامه مراسم رونمایی از روستا کالا، ضمن تشکر از دکتر رضوی به خاطر حمایت و راه‌اندازی از نمایشگاه و فروشگاه محصولات روستاییان و عشایر ایران، گفت:

روستا کالا در واقع آن چیزی بود که روستاییان و عشایر کشور ما به آن نیاز داشتند و تکمیل کننده عرضه کالاست و باعث می‌شود ارزش افزوده، مستقیم به جیب تولید کننده برود.

برگزاری نمایشگاه، یک گام عملی است در تحقق تولید و اشتغال که امسال توسط مقام معظم رهبری اعلام شد و فرصتی است برای روستاییان و عشایر کشور که از آن برای ارائه صنایع دستی، محصولات کشاورزی و دامی خود استفاده نمایند.

 

*** روستا کالا اتصال به بازار را برای روستاییان فراهم خواهد نمود

 

اسلامی در ادامه گفت:

عدم اتصال به بازار نقطه ضعف اقتصاد و کسب و کار روستاییان بود که با راه‌اندازی روستا کالا ،  برطرف خواهد شد و در واقع باعث جمع شدن بساط واسطه‌ها خواهد شد.

همانطور که آقای مهندس رضوی اشاره کردند محصول از روستایی به یک پنجم قیمت خریداری می‌شود که مابقی آن سود واسطه‌گران است.

البته در کنار این، هزینه‎های حمل و نقل، بسته‌بندی، بیمه و غیره هم وجود دارد که انشاالله به زودی در این سامانه حل و فصل خواهد شد.

 

*** روستا کالا مثل نمایشگاه ‌می‌تواند معرف توانمندی‌های روستاییان باشد.

 

استاندار آذربایجان شرقی در پایان اضافه کرد:

خوشبختانه با راه‌اندازی روستا کالا، بعد از نمایشگاه نیز، روستاییان و عشایر ما می‌توانند از این فرصت همچون نمایشگاه برای معرفی توانمندی‌های خود نهایت استفاده را ببرند.

 

 

*** استاندار خراسان شمالی: روستا کالا می‌تواند به روستاییان در برندسازی و صادرات، کمک قابل توجهی بکند

 

محمدرضا صالحی استاندار خراسان شمالی نیز در مراسم رونمایی از روستا کالا، با اشاره به اینکه، قبل از هر چیز باید به برنامه‌ریزی آقای روحانی توجه کنیم که توسعه استان‌ها را در توسعه روستا و عشایر دیدند، گفت:

اولا، طراحی و راه‌اندازی نمایشگاه و فروشگاه محصولات روستاییان و عشایر ایران یا همان روستا کالا و البته نمایشگاهی که در آن حضور داریم، همگی جای تقدیر و تشکر دارد و دوما به نظر بنده، مهمترین مشکلی که وجود دارد و باید به آن توجه شود یکی بحث برند سازی و دیگری صادرات محصولات است که در این مسیر، روستا کالا می‌تواند کمک قابل توجهی به رفع و حل این مشکلات بکند.

 

*** دکتر سعید سیفی مدیر پروژه روستا کالا: همه خدمات در روستا کالا رایگان است

در ادامه مراسم رونمایی از روستا کالا و مصاحبه‌های مسئولان در خصوص اهمیت و کارکرد این سامانه، نماینده روستا کالادر حضور مسئولان و حاضران به ارائه توضیحات پرداخت.

سیفی در خصوص روستا کالا، گفت:

«نمایشگاه و فروشگاه محصولات روستاییان و عشایر ایران» با عنوان «روستا کالا» با مشارکت و حمایت، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، خبرگزاری روستا و موسسه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای سروش زیما، با هدف، فراهم کردن بستری مناسب و آسان برای معرفی و فروش محصولات و کالاهای روستاییان و عشایر کشور به داخل و خارج کشور، طراحی و پس از ۶ ماه فعالیت تحقیقاتی و اجرایی در این نمایشگاه یعنی سومین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر، توسط مسئولان محترم، رونمایی و به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز نمود.  

وی در ادامه اضافه  کرد:

نمایشگاه و فروشگاه روستاییان و عشایر ایران موسوم به روستا کالا، با این هدف طراحی و راه‌اندازی شده است که روستاییان و عشایر بتوانند، محصولات خود را مستقیم به مصرف کننده، فروشندگان و تجار معرفی کنند و در واقع فروش محصولات درگیر واسطه‌ها نشود و سود اصلی نصیب روستاییان و عشایر عزیز شود.

 

دکتر سعید سیفی مدیر پروژه روستا کالا در خصوص چگونگی کار کردن با روستا کالا نیز، اظهار داشت:

روستاییان و عشایر به راحتی زدن یک ایمیل، می‌توانند از قسمت “ثبت رایگان محصول” که در بالای وب‌سایت روستا کالاقرار دارد، محصولات خود را در سایت ثبت و به نمایش و فروش بگذارند و در واقع مستقیم به خریدار کالا و محصول خود، وصل شوند.

 

دکتر سعید سیفی مدیر پروژه در خصوص افرادی که توان یا امکان کار کردن با اینترنت را ندارند نیز، گفت:

اگر شخصی به اینترنت دسترسی ندارد نیز می‌تواند با دفتر مرکزی روستا کالا تماس بگیرد و به صورت تلفنی، مشخصات خود و محصولشان را به اپراتورهای این مجموعه معرفی کند و اپراتورها نیز بلافاصله اطلاعات دریافتی را ضبط و ثبت می‌کنند و کالای مورد نظر را در سامانه روستا کالا به نمایش و فروش می‌گذارند.

 

دکتر سعید سیفی مدیر پروژه روستا کالا در ادامه تصریح کرد:

کلیه این اقدامات در مجموعه روستا کالا برای روستاییان و عشایر عزیز کشور، رایگان خواهد بود و همه این اقدامات برای کمک به روستاییان و عشایر عزیزی می‌باشد که دغدغه فروش محصولات و کالاهای تولیدی خود را داشتند.

 

دکتر سعید سیفی مدیر پروژه روستا کالا در پایان تاکید کرد:

با توجه به فرصت‌های سوء استفاده که همواره در فضای مجازی وجود دارد، همه روستاییان، عشایر و کلیه متقاضیان روستا کالا، دقت داشته باشند که وب‌سایت و سامانه روستا کالا با آدرس‌های  roustakala.com و roustakala.ir مورد تائید می‌باشد و سایر آدرس‌ها، حتی آدرس‌های مشابه، هیچ ارتباطی با این مجموعه ندارد و مورد تائید نمی‌باشد و کلمه روستا را در آدرس اینترنتی روستا کالا همیشه با حروف ou تایپ و جستجو کنید.

 

 

به گزارش خبرگزاری روستا، نماینده روستا کالا در پایان در خصوص راه‌های ارتباطی روستاییان و عشایر و کلیه متقاضیان استفاده از روستا کالا به خبرنگار خبرگزاری روستا، گفت:

از کلیه روستاییان، عشایر و همچنین کلیه فعالان حوزه روستایی و عشایر کشور، دعوت می‌شود با همراهی و حمایت از این نمایشگاه و فروشگاه دائمی، از آن برای معرفی محصولات، خدمات، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل خود استفاده نمایند. راه‌های ارتباطی با روستا کالا نیز به شرح ذیل است:

آدرس وب‎سایت روستا کالا:

www.Roustakala.com     

  www.Roustakala.ir