جاجیم پشمی دستبافت

جاجیم پشمی دستبافت


123,000 تومان

آخرین بروزرسانی : 11 اسفند, 1396

بررسی اجمالی محصول

گارانتی اصالت و سلامت فیزیکی

نقد و بررسی : جاجیم پشمی دستبافت

جاجیم دست‌بافی است از پارچهٔ کلفت شبیه به پِلاس که از پلاس نازک‌تر است و آن را از نخ‌های رنگین و ظریف پشمی یا پنبه‌ای یا آمیزه‌ای از این دو می‌بافند.

جاجیم‌ها پرز ندازند و می‌توان از هر دو روی آن استفاده کرد. کوچ‌گردان از آن بهرهٔ زیادی می‌گیرند و کاربرد آن به عنوان روانداز و محافظ سرما است.

جاجیم مناسب‌ترین چیزی بود که در قدیم روی کرسی می‌انداختند، جا جیم چیچکله CHICHAK‌‌LAMEH‌ با ترکیبی از رنگ‌های و نقوش لوزی داخل الوان راه راه آن در ده و شهر از همه مشهور بود با متروک شدن کرسی زغالی بافت و مصرف جاجیم در شهرها و حتی در شهرستان‌های دور و نزدیک نیز به فراموشی می‌رفت ولی روستائیان طبق عادت قدیمی مناسب‌ترین روانداز کرسی زمستانی را رها نساخته‌اند و پیر زن‌های دهاتی همچنان جاجیم خودشان را در زمستان و تابستان در فضای باز اطراف خانه و میدان ده یا هر مکانی که امکان داشته باشد دراز می‌کنند و سه‌پایه مخصوص آنرا بر پا می‌دارند و جاجیم می‌بافند.

بافت جا جیم در اکثر قریب باتفاق دهات و مناطق روستائی ایران مرسوم است تنها تفاوت جاجیم، ترکیب رنگ و ظرافت نخ و نقوشی است که روی آن ایجاد می‌کنند جاجیم‌بافی به عنوان یکی از صنایع دستی در ایران رایج در بعضی استان‌ها از جمله آذربایجان شرقی، اردبیل، کرمانشاه،  کردستان،  همدان،  لرستان و فارس است که از دیرباز بین خانواده‌های روستایی و عشایر رواج داشته‌است. 

مشخصات فنی :

کد محصول

عنوان محصول

محل تولید محصول

ابعاد محصول

وزن محصول

رنگبندی محصول

توضیحات محصول

فروشنده محصول

شماره تماس

دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده

Be the first to review “جاجیم پشمی دستبافت”

هجده − 12 =